Stilstaan. De 2 minuten oefening.

Ga rustig zitten. Adem een keer goed in en uit. Sluit je ogen en ga met je aandacht naar je hoofd. Voel je lijf. Voel dat vehikel waar je in zit. Misschien beginnen je gedachten gelijk al te zeuren en te mopperen dat je dik of lelijk bent. Of dat dit een verspilling van je tijd is. Als dat gebeurt, merk dat dan even op. Kijk vervolgens om je heen en merk op waar je bent. Denk aan het leven dat je leidt, en aan de mensen om je heen die dat leven vormgeven. Welke mensen zijn daarin echt belangrijk voor je?

En kijk vervolgens ook naar de dingen die je doet, of het nu je werk is, je hobby, je zorg voor je kinderen, of het reizen naar verre landen. Er kunnen dingen bij zitten die heel fijn voelen, of dingen die heel pijnlijk zijn. Wat het ook is: probeer er even contact mee te maken. Adem bewust weer even in en uit.

Je ziet dat je binnen 2 minuten heel gemakkelijk een overzicht krijgt van de dingen die je leven maken tot wat het is. Vaak rennen we de hele tijd van hot naar her, en vergeten we hoe belangrijk het is om af en toe stil te staan. Want als je dat doet, kun je zien waar je bent, waar je staat en waar je naartoe wilt met je leven.

Stil blijven staan is vaak niet zo aantrekkelijk voor mensen. We willen al snel door. We houden ons niet graag bezig met die onrustige gedachten en gevoelens, velen zijn vaak bang voor wat we tegen gaan komen. We rennen liever gewoon door, zorgen dat we altijd iets nieuws vinden om in beweging te blijven. Tijd nemen voor lastige gevoelens en gedachten hebben we vaak niet geleerd.

Geconfronteerd worden met de realiteit voelt niet altijd prettig, en toch is dit wel een noodzakelijk begin van je reis. Het helpt bij het leven dat jij wilt leiden. Een leven waarbij ik je de vrijheid gun om te mogen denken wat je wil, te voelen wat je voelt, en te mogen zijn wie je bent.  Neem even een moment om je dat idee voor te stellen. Wat als je die vrijheid volledig zou ervaren? Geeft dat nieuwe mogelijkheden, denk je? Maakt het dan nog uit dat je bang bent, als die angst er mag zijn?

Met dank aan Gijs Jansen en de Acceptance Commitment Therapy (ACT) voor deze mooie oefening. 

Wil je hier meer van leren kom dan naar een workshop van mij of neem contact met me op.